Het verrassende Laos

29 december 2017 - Krong Siem Reap, Cambodja

Hellooo,

Lekker aan het verkleumen daar in Nederland? Op moment van schrijven ben ik in Siem Reap (Cambodja), is het 31 graden en zit ik aan het zwembad. Gewoon ter info hihi :)

Bijna drie weken geleden ben ik de grens overgegaan van Thailand naar Laos. Daarna heb ik twee volle dagen doorgebracht op de slowboat over de Mekong rivier. Die boot bracht ons van Huay Xai naar Luang Prabang. Ik had van te voren geen idee wat ik zou vinden van twee dagen op een boot, maar ik vond het super! Geen wifi, lekker lezen, schrijven, kletsen of eindeloos uit het raam staren. Het uitzicht was heel mooi, verandere niet veel, maar verveelde ook absoluut niet.

In Luang Prabang was het zo relaxed, dat we er vijf nachten gebleven zijn. Een van de dagen zijn we naar de Kuang Si Waterfall (zó mooi!!!) gemountainbiked. Het was 60km retour en toen we terug waren voelde dat als een enorme overwinning haha. Dat maakte het bezoek aan de waterval extra speciaal.
's Avonds zijn we een berg opgeklommen voor de zonsondergang. Een knaloranje lucht, wauw!
In Luang Prabang was ook een hele grote nachtmarkt, waar ik volgens mij iedere avond langs de kraampjes geslenterd ben haha. Op de markt kon je voor €1,50 je bord volscheppen van een lekker buffet. Lekker én goedkoop eten, helemaal top!

De volgende bestemming was VangVieng. Op dag van aankomst was er een festival. Hier zijn we geweest en het was erg leuk, heel Westers ook. Het had net zo goed NL kunnen zijn. Het Vang Vieng Fest is het enige festival in Laos. Vang Vieng staat ook bekend om het tuben: met een band de rivier op en naar beneden. Speciaal hieraan is dat je van de ene naar de andere bar gaat. Na 50m tuben kregen we een touw toegeworpen van een local die ons naar de kant haalde. Tijd voor de eerste bar! Hier werden allerlei drankspellen gedaan en was het erg gezellig. Na vier uur in de bar besloten we verder te tuben... naar de volgende bar haha. Uiteindelijk hebben we misschien een half uur in die band gezeten. De rest van de tijd zaten we in de bar :)

Na Vang Vieng hadden we een tussenstop van een dag in de hoofstad van Laos, Vientiane. We zijn naar het COPE Visitor Centre geweest en dat was zo interessant! Ik heb mijn hele lagere- en middelbare schooltijd geschiedenis gehad, maar heb nooit iets geleerd over de oorlog in Laos, Cambodja of Vietnam. Laos is gewoon het meest gebombardeerde land ter wereld... Nog steeds vallen er slachtoffers. Namelijk mensen die geraakt worden door een niet-ontplofte bom uit de oorlog, waarvan er nog ongeveer 80 miljoen in Laos verspreid liggen. Onvoorstelbaar.. COPE is een organisatie die deze slachtoffers helpt en ze therapie en/of een prothese biedt. Een heel dankbaar initiatief!

In Thakhek was het heel koud toen we arriveerden, maar de dagen daarna werd het weer gelukkig beter. In drie dagen tijd hebben we de Thakhek-loop gedaan. Een flinke ronde van 450km. Prachtige uitzichten, na iedere bocht een ander landschap of dorpje met het echte lokale leven. Onderweg wat stops gemaakt bij watervallen en de Konglor grot. De grot is 6km lang en er loopt een rivier doorheen, waardoor je alleen per boot naar binnen kan. Erg indrukwekkend, in het donker door een grot varen. Af en toe ving je een glimp op van de grot of de weerspiegeling in het water.
De Thakhek-loop is toch echt wel een hoogtepunt van mijn weken in Laos!

De laatste plaats waar ik geweest ben is Don Det, dat weer onderdeel is van de 4000 Islands in de Mekong Rivier. Hier hebben we genoten van het mooie weer, Kerstavond gevierd met een bbqfeest op het strand, mijn verjaardag gevierd, een lekker Kerstdiner gegeten, een waterval bezocht en Irrawaddy dolfijnen gespot. Tussendoor hebben we ook veel tijd gehad om niks te doen. Lekker!

Ik had het niet verwacht, had eigenlijk geen verwachtingen, maar ik vond Laos echt fantastisch! Je kunt de Franse invloed nog goed zien aan de gebouwen en de vele bakkerijtjes. Het land is heel divers, steden en natuur wisselen elkaar af. De mensen zijn zo ontzettend aardig en mijn hart smolt iedere keer weer van de kinderen die naar je toe komen rennen om te zwaaien als je voorbij rijdt op een fiets of scooter. Er zijn zoveel verschillende activiteiten dat er echt voor ieder wat wils is. Een perfect land voor backpackers (misschien ook wel voor vakantiegangers)!

Gisteren ben ik aangekomen in Siem Reap, Cambodja. Ik zal nog ongeveer anderhalve week in Cambodja zijn en dan ga ik naar Vietnam. Hier word ik vergezeld door Marlou. Samen gaan we van het zuiden naar het noorden reizen. Heel veel zin in!!!

Ik wens iedereen alvast een hele gezellige jaarwisseling en veel geluk, gezondheid en reisjes in 2018! :)

Liefs, Jeanine

1. Doreth Hesen:
    29 december 2017
    Wat een avontuur zeg! Prachtig! Geniet ze nog en een mooie jaarwisseling en alle goeds voor 2018!
  2. Linda Gubbels-Peeters:
    29 december 2017
    Heerlijk om je reisverhalen te lezen Jeanine! En veel plezier met Marlou. Ben benieuwd naar je volgende avontuur.

Xxx Linda
  3. Anouschka:
    29 december 2017
    Jeanine ook voor jouw alle goeds voor 2018, geniet met Marlou en we horen weer.
    😘😘
    Heel veel groetjes,
    Fam. Lucassen
  4. Annemarie:
    31 december 2017
    Oh geweldig Jeanine. Wat een mooi reisavontuur. Wens je nog vele mooie plekjes op je reis en eine gooje roetsj in 2018.
  5. Sadie:
    1 januari 2018
    Happy new year. Xxx
  6. Pedagogisch Team:
    8 januari 2018
    Gelukkig Nieuwjaar Jeanine & alsnog proficiat (we hebben aan je gedacht op je verjaardag).
    Bedankt voor je lieve kaartje.
    Wat een mooi avontuur, geniet er nog van!

Liefs, Maike, Kristel & Marieke