Cambodja

25 januari 2018 - Hàng Mã, Vietnam

Hallooo,

Na de Kerstdagen zijn Emily en ik doorgereisd naar Cambodja. In een hotel bus, lees: een bus met eenpersoonsbedden waar twee personen in moeten. Verplicht zijwaarts liggen want anders paste het niet haha.
Onze eerste bestemming was Siem Reap. Hier is de Angkor Wat te zien, een groot tempelcomplex en de belangrijkste bezienswaardigheid van Cambodja. Op Oudjaarsdag ging onze wekker om 4.00 uur, omdat we de zonsopkomst bij de Angkor Wat wilden zien. Het was indrukwekkend om te zien, maar ook heel erg toeristisch. Toen het licht was, zagen we pas met hoeveel mensen we wel niet waren! Na de Angkor Wat hebben we nog een aantal andere tempels bezocht. Een gek idee dat dit zo lang geleden allemaal gebouwd is. Vooral als je bedenkt dat men niet veel had toendertijd vraag je je hoe ze het voor elkaar gekregen hebben haha. Rond 11 uur was het al dik 30 graden, dus we waren ook wel weer blij dat we klaar waren. We verlangden naar een frisse duik in het zwembad van het hostel.
's Avonds begon het feest voor Oud op Nieuw. Met een groep mensen van het hostel zijn we naar de Pub Street gegaan. Het was één groot gekkenhuis hier! Alle cafees waren stampvol en ook op straat was het enorm druk. Er hing overal discoverlichting en twee grote schermen op straat. Toen we eenmaal een plekje hadden gevonden tussen de menigte op straat was het nog maar een half uur tot Nieuwjaar. Om twaalf uur barstte het feest los. Er werd gejuicht, heel veel bier gegooid, ballonnen kwamen naar beneden vallen en er was vuurwerk. Er waren net zo veel locals op straat als toeristen, een leuke mix. Ik kan je zeggen, die Cambodjanen kunnen feesten!! Helemaal los gingen ze. Tot vroeg in de ochtend hebben we gedanst. Het was zo'n vette avond!!!! Heel tof om dat mee te maken in een ander land.
Het tijdsverschil met thuis was ook wel grappig. Toen het bij mij Nieuwjaar was, gingen mensen in NL bijna eten. Toen ik mijn bed inrolde, was het in NL Nieuwjaar. Toen ik wakker werd, ging iedereen net slapen haha.

In Siem Reap was ook een leuke markt en 's avonds was de hele stad verlicht door alle mooie versieringen. Erg leuk om doorheen te lopen. De laatste dag ben ik nog naar een circus geweest. Niet met dieren (!!), maar met jongeren die gratis opgeleid worden door deze organisatie, zodat ze een beter toekomstperspectief hebben. De voorstelling had een thema en een verhaallijn. Er zat veel humor in verwerkt. Heb genoten van alle 'kunstjes' die ze opvoerden en de grappen die gemaakt werden.

Daarna zijn we naar Phnom Penh gegaan, de hoofstad. We waren hier vooral voor de Killing Fields en het Tuol Sleng Genocide museum. Belangrijke bezienswaardigheden over de verschrikkelijke geschiedenis van Cambodja. We hebben beiden op dezelfde dag bezocht en ik was sprakeloos. Zo ontzettend heftig dat er 30 jaar geleden zoveel Cambodjanen uitgeroeid zijn. Het viel ook op dat er weinig oude mensen zijn in Cambodja.
Ik vond het indrukwekkend dat er zoveel foto's te zien waren in het museum. Dit was voor mij een teken dat het nog niet lang geleden is, er waren zelfs kleurenfoto's. Vooral de Killing Fields waren erg heftig. Zo onmenselijk. Echt vreselijk. Ik ben wel blij dat ik er naartoe ben gegaan, omdat ik het interessant vind meer te weten te komen over de geschiedenis van deze landen.

Na de toch wel grauwe hoofdstad was het tijd voor ZON, ZEE EN STRAND! Eerst naar Sihanoukville en toen naar het eilandje Koh Rong. Na ruim drie maanden stad en natuur vond ik het heerlijk om aan het strand te liggen en niks te doen. Ik heb hier ook een tattoo laten zetten die symbool staat voor het reizen :) De laatste dag ben ik helaas ziek geweest, gelukkig heeft zuster Emily goed voor mij gezorgd!

Op Koh Rong heb ik afscheid genomen van Emily na bijna vijf weken samen gereisd te hebben :( Het is heel grappig dat je een 'vreemde' ontmoet, elkaar snel leert kennen en samen verder reist. We hebben het echt heel leuk gehad samen!!!

Ik ben terug gegaan naar Phnom Penh en vanuit daar naar Vietnam gevlogen. Toen ik bij de bagageband kwam zat Marlou al op mij wachten. Jeeeej bezoek van thuis!!
We hebben bijna drie weken samen gereisd. Marlou is inmiddels weer onderweg "noar d'n Heagelsum" en ik blijf nog een paar dagen in Vietnam. Het verhaal over Vietnam volgt snel!

Heel veel liefs,

Jeanine

1. Mama:
    28 januari 2018
    Alwer een schon verhaal Jeanine.