Myanmar -> 'Het Gouden land'

4 november 2017 - Nyaungshwe, Myanmar

Mingalaba!

Al bijna vier weken ben ik in Myanmar. Wat een indrukwekkend land zeg! Overal waar je kijkt zie je tientallen (soms zelfs honderden) Gouden toppen van Pagoda's boven alles uit te steken. De viewpoints zijn dan ook keer op keer de moeite waard.

Voordat ik naar Myanmar ging, ben ik een dagje in Kuala Lumpur geweest. Hier hadden we een tussenstop van 15 en heeft een local ons in 8 uur tijd door de stad geleid. Een mooie stad met veel indrukwekkende bouwwerken.

Samen met Lizzy ben ik begonnen in Yangon, Myanmar. Hier hebben we de 'Schwedagon Pagoda' bezocht. Een Pagoda die 99 meter hoog is, meer dan 2500 jaar oud is en bedekt met 15.000 kilo bladgoud. De moeite om even te Googlen!
In Yangon hebben we ook de Circle Train gedaan. Een treinritje van drie uur rondom de stad tussen de locals. Echt ongelooflijk wat die mensen allemaal meesjouwen in de trein. Eten, kippen, grote zakken plastic en manden vol met verse groenten. Je ziet de mensen bijna niet meer zitten haha. In de trein lopen regelmatig mensen voorbij die eten of drinken verkopen. Op een gegeven moment begon ik me af te vragen of mensen echt een bestemming hadden of gewoon in de trein zaten om met anderen te 'socializen' haha. Unieke ervaring :)

Na Yangon gingen we naar Mandalay. In een VIP bus. Wat inhield: een dekentje, oogmasker, koekjes, water & een tandenborstel. Echt wel VIP dus hihi. In Mandalay hebben we genoten van de zonsondergang op Mandalay Hill, gepraat met monniken en een tour gedaan. De tour bracht ons langs de drie voormalige Koningssteden, een school, weverij en een werkplaats waar van steen/hout grote beelden gemaakt werden. Vooral het bezoek aan de school vond ik erg leuk. De oudere leerlingen kregen Engels en wilden dus maar wat graag met ons praten om te oefenen.

De volgende bestemming was Bagan. Oh my, wat een prachtige plek. Hier zie je geen tientallen, geen honderden, maar duizenden Gouden toppen van Pagoda's uitsteken. Zo ontzettend mooi. Op een e-bike (lees: scooter) hebben Lizzy en ik lekker rondgetourd tussen alle bouwwerken door. Heerlijk.
In Bagan ben ik ook een dagje met Freek samengeweest! Het kwam zo uit dat we elkaar kruisten. Jippieee :) Fijn om elkaar weer even gezien te hebben. Al was het afscheid daarna zwaarder als het afscheid een paar weken geleden.. maarja, je moet er wat voor over hebben he ;)

De laatste plek waar we in Myanmar naar toe gingen, was het Inle Lake. Een tweedaagse trekking door de bergen van Kalaw bracht ons naar het Inle Lake. Hier zijn we naar een traditionele bruiloft geweest en hebben we een puppetshow bezocht en een boottour gedaan. Het is onvoorstelbaar dat het bestaat, maar mensen leven hier op het water. Een compleet dorp, inclusief een school en winkels, bevindt zich op het water. Wij pakken de auto of de fiets, hier pakken de mensen de boot. Grappig om dat eens te zien. Inle Lake staat bekend om de vissers die met grote manden vissen. Althans, zo was het vroeger. Tegenwoordig hebben ze gelukkig een effectievere manier om te vissen. De vissers met manden zijn nog wel op het meer aanwezig, speciaal voor toeristen. De vissers staan met een been op de boot en met hun andere been besturen ze de peddel, zodat ze twee handen vrij hebben om te vissen.

Daarna was het eigenlijk tijd om te vertrekken uit Myanmar. Het hostel waar we verbleven, Song of Travel, voelt echt als thuis. Gratis snacks/koffie/thee, personeel is super aardig en het is echt een chille plek om te zijn. Iets in mij schreeuwde dat ik nog helemaal niet weg wilde. Ik heb daarom besloten om nog wat langer in het hostel te blijven als vrijwilliger! Lizzy is doorgereisd naar Vietnam.

Inmiddels ben ik anderhalve week aan het werk in het hostel. In ruil voor het werk mag ik gratis verblijven, eten en drinken. I LOVE IT. Iedere dag van 17 tot ongeveer 22.30 uur sta ik achter de (rooftop)bar cocktails te shaken en met de gasten te kletsen. Je moet doen waar je goed in bent, toch? Ik ben echt heel heel blij dat ik besloten heb om te blijven. Ik denk dat ik hier nog een week of twee/drie blijf rondhangen en daarna zie ik wel weer. Het personeel voelt echt als familie. Beetje bij beetje leer ik ook steeds meer woorden in het Myanmarees.
De afgelopen week hebben ze mij twee keer meegenomen naar HET festival van Myanmar: Hot Air Balloon festival. Dit was echt het toppunt. De mensen zijn gek, het festival is gestoord, gevaarlijk, maar O ZO VET! Het is een soort kermis met attracties, spellen en luchtballonnen. Je moet je voorstellen dat er een luchtballon de lucht in gaat en zodra deze boven de mensen is, schiet er aan alle kanten vuurwerk uit het mandje. Een prachtig gezicht, maar niet zonder risico. De eerste seconden valt het vuurwerk tussen de mensen en ja ik heb ook een ballon terug naar beneden zien komen... buiten dat heb ik twee fantastische avonden gehad en mooie foto's kunnen maken!!

Dus.. zoals ik volgens mij al vijf keer gezegd heb: Myanmar is echt fantastisch. Mannen dragen lange rokken, vrouwen dragen lange rokken, je ziet regelmatig een monnik over straat lopen, overal de Gouden toppen en veel mensen proberen om een praatje met je te maken -> -> -> Ik blijf nog even (L)!

Liefs Jeanine

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mama:
    4 november 2017
    O, o Jeanine. Wat weer heerlijk om te lezen en wat goed dat je toch besloten hebt om er even te blijven in Myanmar om vrijwilligerswerk te doen. Je had het even nodig om op een vaste plek te blijven en aan jezelf te denken! Erg leuk ook dat je jouw Freekie ff ontmoet hebt. Geniet nog maar lekker in Myanmar en dan kun je over enkele weken weer heerlijk doorreizen.
    xxx mamske
  2. Linda Gubbels-Peeters:
    4 november 2017
    Heerlijk om je verhalen te lezen Jeanine. En heerlijk toch dat je de vrijheid hebt om te doen waar je zin in hebt. Lekker even relaxen nu. Geniet ervan! Groetjes Linda
  3. Pedagogisch Team:
    4 december 2017
    Ha Jeanine,

Wat gaaf allemaal zeg! En dat duiken......je bent toch een durfal...!!!!!!!!!!!!!!!
    We zijn benieuwd waar je op dit moment bent!

Heel, heel veel plezier! Geniet, geniet, geniet....beleef alles intens!

Groetjes, Maike en Kristel.
  4. Pedagogisch Team:
    8 december 2017
    Lieve Jeanine,

Ik mis je.
    We hebben jouw mooie foto's gezien!

Groetjes jonge P.
    Ook de groetjes van mijn zus P. en mijn mama en van Kristel.
  5. Jos en Jacqueline:
    9 december 2017
    Ha Jeanine,

Het heeft even geduurd maar inmiddels je verhalen allemaal gelezen. Super wat je doet en beleefd ook leuk om dit hier in ons koude kikkerlandje te kunnen volgen.
    Geniet nog van je mooie reis, tot horens.

Groetjes Jos en Jacqueline