Sumatra

30 september 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik bijna twee weken van huis. Tijd voor een reisverslag dus. Ik ga proberen om over ieder (ei)land een verslag te schrijven. Het kan soms dus even duren voordat jullie iets van mij horen.

Ik wil eigenlijk zo veel vertellen, maar zal proberen om het kort te houden.

Ik ben mijn reis begonnen op Sumatra. Na een vlucht van 13 uur en een taxiritje van 2.5 uur waren we in het hotel in Medan. We vonden de stad verschrikkelijk. Ontzettend druk en het stonk naar uitlaatgassen, omdat het hier krioelt van luidruchtige scooters.
De volgende dag zijn we richting Bukit Lawang gegaan. Met de locale bus. Halleluja wat een rit. De wegen in Sumatra zijn slecht. We vlogen op en neer in het busje. Overal gaten in de weg.

Bukit Lawang was echt fantastisch! We hadden een guesthouse aan de rivier en daar konden we heerlijk buiten zitten. We hebben hier een jungletrip gemaakt van twee dagen om oerang oetans te spotten. Het was zwaar, vochtig en warm om de hele dag door de jungle te klimmen, maar het zien van een oerang oetan met baby in het wild maakte alles goed. Sumatra en Borneo zijn de enige twee plekken op de wereld waar je ze nog in het wild kunt zien.
We kregen lekker eten, wat vers gemaakt was in de jungle. 's Avonds zongen we hét jungle trip liedje van ons guesthouse (wat nu nog steeds in mijn hoofd zit) en we gingen op tijd slapen. Dat was alles behalve comfortabel. Een dun matje op een laag stenen... maarja je moet er iets voor over hebben hè.
De tweede dag hebben we nog vier uur gelopen. Daarna geluncht bij een waterval waar we lekker gezwommen hebben en toen terug naar het hotel. In een band op de rivier, heel vet! Ben die avond als een blok in slaap gevallen haha.

Na BL zijn we met een gedeelde taxi naar Lake Toba gegaan. Qua comfort een stuk beter dan de local bus, maar de chauffeur was vreselijk. Hij had als tweede naam Max Verstappen. Reed te hard, remde alleen op het laatste moment, haalde constant andere auto's in in onoverzichtelijke haarspeldbochten en hij was kampioen bumperkleven. Wat waren we na dik acht uur rijden blij dat we het overleefd hadden  haha. Het verkeer is echt crazy. Toch gebeuren er hier nooit ongelukken. Een wonder..
Lake Toba was heel mooi. Een groot meer met in het midden het eiland Samosir en op de achtergrond de bergen. Met een boot werden we naar Tuktuk gebracht, het toeristische gedeelte van Samosir. Op Tuktuk hebben we niet zoveel uitgespookt. We moesten nog bijkomen van de jungletrip. Eén avond zijn we naar de lokale pub gegaan met Freddy van het hostel. Van te voren hebben we ons gedoucht in het Tobameer haha, zoals de locals dat ook doen. Vet grappig.

Onze laatste bestemming in Sumatra was Bukittinggi. Voor ons vooral een pitstop. De reis er naar toe duurde 16 uur met de taxi. Hier zijn we naar een panoramauitzicht over de canyon geweest en hebben we wat rond gewandeld.
De tweede dag zijn we naar het vliegveld van Padang gegaan om naar Yogjakarta (Java) te vliegen.

Ik ben nu al een paar dagen op Java, maar hier vertel ik de volgende keer over. Na Java wilden we eigenlijk naar Bali, maar hier twijfelen we nog over omdat vulkaan Agung op uitbarsten staat. We overwegen nu een vlucht van Java naar Lombok. We zullen zien.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ik vind het heel tof om meer te zien van de wereld, van plek naar plek te trekken en niet te weten waar ik over drie dagen ben.
De mensen zijn ontzettend aardig. Ze willen allemaal graag helpen en waarderen het als je woorden kent in het Indonesich.
Sumatra is nog niet zo toeristisch. Mensen, vooral kinderen, zijn nog niet gewend aan 'blanke' mensen. Iedereen wil weten waar je vandaan komt en wil met je op de foto. Daar hebben we nu een beetje genoeg van, dus ik zeg voortaan dat ik uit Japan kom. Dan vinden ze mij niet meer interessant haha.

Wat betreft Indonesië zijn we over de helft, maar er gaat nog zoveel meer komen. Ik ben heel benieuwd. De foto's die ik toegevoegd heb, vertellen denk ik meer dan het verhaal dat ik zojuist geschreven heb haha.

Fijn weekend!

Liefs Jeanine

1. Annemarie:
    30 september 2017
    Ziet er prachtig uit en wat een avonturen.
    Blijf je volgen en met je mee reizen.
  2. Lian versleijen:
    30 september 2017
    Leuk😊 en nog veel plezier
  3. Mama:
    Heej Jeanine,
    Wat weer een prachtig verhaal. Een genot om te lezen. Ik wist deze dingen natuurlijk al maar het blijft toch erg leuk om het te lezen. Houd ons maar mooi op de hoogte van jou avonturen zodat we ook een beetje kunnen meegenieten.
    Geniet nog maar lekker van deze week samen met Elise en daarna gaat jouw avontuur alleen verder! Enyou!! xxx
  4. Yvonne Willems:
    30 september 2017
    Wauw! Super gaaf om te lezen en zo stoer om te gaan reizen en niet te weten waar je over 3 dgn bent. Geniet van al die mooie momenten want die nemen ze jou nooit meer af! Veel plezier samen.
    Groetjes van Rob & Yvonne.
  5. Maud:
    Heey Jeanine,
    Nog heel veel plezier je je reis en geniet er van🤗
  6. Mia Versleijen:
    30 september 2017
    Goh Janine wat een ervaringen ,geniet van elke dag meissie .. zoooo mooi om dit allemaal mee te kunnen maken ,en wij gaan genieten van jou verhalen ,enjoy girl ....
  7. Miranda Broens:
    30 september 2017
    Super leuk om te lezen, en prachtige foto's! Kijk uit naar je volgende verhaal. Geniet ervan. 😘
  8. Wilma:
    30 september 2017
    Geniet van je reis! Groetjes vanuit de eikenwal.
  9. Marlies Koppen:
    30 september 2017
    Een geweldige ervaring, de natuur, de dieren die je ziet, de lokale bevolking. En inderdaad , het verkeer en het rijgedrag dat is minder leuk, de brommertjes en de tuktuks, als muskieten om je heen in het drukke, chaotische verkeer. Geniet van je reis.
  10. Marie-Louise Wolters:
    30 september 2017
    Wat mooi! Ik krijg weer heimwee naar dat mooie land. Geniet er met volle teugen van!!
  11. Marijke Wullems:
    2 oktober 2017
    Wow jouw verhaal en foto's maken me sprakeloos.
  12. Suzan:
    3 oktober 2017