Java, Lombok & Gili T

16 oktober 2017 - Nyaung-U, Myanmar

Hallooo,

Hier ben ik weer! Lig lekker aan het zwembad in Myanmar, dus hoog tijd om jullie bij te praten over Indonesië. Dat lijkt namelijk alweer een hele tijd geleden.

Na Sumatra zijn we naar Java gegaan. Yogjakarta om precies te zijn. Een beetje een studentenstad, wat erg leuk was. Lekker rondslenteren over de markt en lunchen in hippie restaurantjes. Op de markt heb ik een hele mooie Batik sarong gekocht (traditioneel Indonesische stof). Vanuit Yogjakarta hebben we ook de Borobudur en Prambanan bezocht. Erg indrukwekkend hoe groot en mooi deze bouwwerken zijn. De Borobudur is een boeddhistisch heiligdom en de Prambanan is het grootste hindoe-javaanse tempelcomplex van Indonesië.

Na Yogja zijn we afgereisd naar Cemoro Lawang voor een bezoekje aan de (actieve) Bromo vulkaan. 's Ochtends moesten we vroeg op, omdat we graag de zonsopkomst wilden zien. Wauw wat was dit mooi!  In het donker konden we ons niet goed oriënteren, maar zodra het licht werd hadden we een prachtig uitzicht. Het was trouwens erg koud daar.
De Bromo zelf was ook fascinerend om te zien. Ik heb nooit geweten dat een krater zo veel herrie maakt. Er kwam constant rook uit de krater. Gelukkig geen zwavel, want dan hadden we ademmaskers nodig gehad haha.

Uiteindelijk hebben Elise en ik besloten om Bali over te slaan. Enerzijds vanwege vulkaan Agung, maar anderszijds nog meer vanwege het toerisme. Iedereen gaat naar Bali, dus wij besloten om naar Lombok en de Gili's te gaan. Achteraf zijn we heel heel blij met deze keuze.
Na een vlucht van 1 uur (opstijgen en weer landen dus haha) waren we in Lombok. Onze eerste bestemming was Kuta. Zon, zee, strand. Mennnn wat hadden we daar behoefte aan na twee weken druk bezig zijn met dingen bezoeken. We hebben twee heerlijke dagen aan het strand gehad. Daarna zijn we naar Gili Trawangan gegaan. Het party eiland... Hier hadden we 4 dagen om te relaxen, bij te komen en te chillen. Oh nee toch niet, want na een bezoek aan de duikschool voor een proefduik waren we zo enthousiast dat we ons ingeschreven hebben voor de Open Water Course van drie dagen. Wat was het gaaf dat duiken!! In het begin was het zeker spannend om naar de zeebodem te gaan en afhankelijk te zijn van die fles op je rug, maar toen ik zag hoe mooi het was onder water was ik de spanning alweer vergeten. Er is zoveel te zien onder water. De hoogtepunten vond ik de schildpadden, een octopus en een gezonken platform dat begroeid was met koraal.
In totaal hebben we vier duiken gedaan. Twee op 12m diepte en twee op 18m diepte. Na het voltooiien van de theorietoets, de poolsessions en de vier duiken waren we officieel Open Water Divers, hoera! Vanaf nu zou ik dus mogen duiken zonder instructeur. Al ga ik voorlopig nog maar braaf met een gids mee haha.
Bij een van de duiken is een fotograaf mee geweest en die heeft echt vette foto's gemaakt. Ik heb er een paar toegevoegd. Een van de foto's is met een schildpad (rechtsonder).

Na Gili T zijn we voor de laatste twee dagen naar Tetebatu op Lombok gegaan. Het idee hier achter was dat we graag nog iets wilden zien van de rijstvelden en plantages. Helaas heeft het alleen maar geregend, waardoor we alleen op de weg naar het vliegveld wat van de rijstvelden gezien hebben. Dat mocht de pret niet drukken, want het was fijn om twee dagen af te schakelen op een plek zonder wifi. We hebben serieus de hele dag (en nacht) bij het kampvuur gelegen en dromenvangers gemaakt. De plek heette namelijk Dream Catcher Camp. We waren na die twee dagen volledig uitgerust haha.

Aan alles komt een einde en zo ook aan de rondreis door Indonesië. Elise moest helaas huiswaarts, terwijl ik ben doorgereisd.
Ik ben nu met Lizzy in Myanmar. Nog ongeveer een week denk ik, dus mijn volgende verslag zal snel volgen!

Liefs Jeanine

PS. Je kunt je inschrijven voor de nieuwsbrief en dan krijg je een mail als ik een nieuw verslag geplaatst heb.

PPS. Op https://www.polarsteps.com/JeanineKellenaers/255720-south-east-asia kun je op een wereldkaart precies volgen welke stappen ik gemaakt heb en ook wat meer foto's zien.

1. Monique Helwig:
    Veel plezier nog
  2. Doreth Hesen:
    16 oktober 2017
    Wat een mooi avontuur zeg! Veel plezier nog.
  3. Mama:
    16 oktober 2017
    Wederom genoten van je verhaal! Heerlijk om te lezen hoe goed jij het naar je zin hebt en welke ervaringen je allemaal opdoet.
    Jammer voor Elise dat het allemaal zo snel voorbij gegaan is. Geniet nog maar lekker van je reis en pas goed op jezelf!